28 November 2010

În "război" cu... "pe"

A ajuns să mă agaseze, într-un mod pe care nu mi-l imaginam altădată (e semn de îmbătrânire? Se vor fi rezolvat toate celelalte probleme, aşa încât mă dedau la "dulcegării" lingvistice? mă veţi întreba), o biată prepoziţie, în sine nevinovată, utilă ce-i drept, dar oarecum abuzată "intelectual" şi "hărţuită" verbal în fel şi chip, ca şi cum s-ar afla într-un război perpetuu cu alte surate - "la", "în", "din" - ieşite însă cam şifonate dintr-o confruntare profund inegală şi... fără miză.
"Pe surse", aud tot mai des, "ieşim pe televiziuni", rostesc gureşi tot soiul de politicieni cu frunte mică şi gură mare, "pe data", spun tot mai mulţi istorici şi indivizi care încearcă să impună temporal un episod, "pe statistici" sau "pe bursă", spun economişti trişti, transfiguraţi de prăbuşirea iminentă a României, mâine chiar, într-un cutremur economico-financiar, "pe mă-sa", între două flegme, zic şi băieţii de cartier intraţi în multinaţională după cursul scurt de plusvaloare de la ASE.
Şi totuşi, ştim "din" surse (tot mai nesigure, dacă nu sunt stenograme!), gureşii sunt de întâlnit "la" televiziuni, evenimentele sunt uşor de identificat "la"... data, ne uităm "la" statistici sau citim "în" statistici şi îi băgăm "în" mă-sa pe unii şi pe alţii din raţiuni evidente, de vreme ce tot de acolo vor fi ieşit!
"Războiul" meu cu prepoziţia este însă unul modest. Duc altele mult mai grele. DEX-ul şi DOOM-ul sunt la concurenţă cu distinsa noastră Constituţie (îmi spun unii, căci Legiuitorul va fi fost, nu-i aşa, şi lingvist, nu doar jurist!), iar când niciunul din instrumentele acestea nu funcţionează, unul se dovedeşte în cele din urmă impecabil: "Am zis!" O abordare uşor winnetouniană în limbă şi atitudine, aş spune, amintindu-mi de eroul amerindian din romanele lui Karl May. Numai că ăla ştia măcar semnele naturii, dibuia urmele oricărei vietăţi şi te îndruma pe drumul cel bun, încât erai convins că trebuie să-l urmezi.
Eu rămân totuşi "sclavul" cârcotaş al DEX-ului şi al DOOM-ului, 1, 2, 3, 4, câte au fost şi vor mai exista...
"Pe" cinstea mea!

No comments: